Palveluntarjoajan haastattelu: 1st Time Racing

1st Time Racingin Janne Siikosen haastattelu kesällä 2014. Haastattelu: Elämyslahjat.fi.

Katso 1st Time Racingin palvelut lahjaksi

***

EL: Minkälaisia elämyspalveluja tarjoatte?
Kategoriana on autourheilu, ainakin tähän saakka. Tarjoamme ralliautolla kyyditystä tai itse ajamista. Myös kaivinkonepuoli on kehittelyn alla ja avaamme kaivinkonepuiston vuonna 2014.

EL: Mistä saitte idean tarjota näitä palveluja?
Idea rallikyydityksiin lähti spontaanista kysynnästä, kun harrastin rallia. Ihmiset kyselivät voisinko ajaa kyydityksiä tai pääsisivätkö he itse ajamaan. Aloin ottaa selvää tarjonnasta, ja Hyvinkäältä löytyi yrittäjä jolla oli takavetoisia Sierroja, oli järjestänyt tapahtumia yrityksiä. Hän ei suostunut tuomaan autoa radalle yksittäistä asiakasta varten, ehdotin että tuon monta asiakasta radalle. Hän ehdotti että ostanko koko bisneksen, noin kolme vuotta sitten. Yksi puhelu johti siihen että kerroin rouvalle että tuli mahdollisuus ostaa liiketoiminta. Silloin oli hiljaista, koska tätä ei oltu markkinoitu. Elämyslahjat oli ensimmäinen ulkopuolinen myyjä.

EL: Mikä on asiakkaan kannalta hienointa tarjoamissanne elämyksissä?
Spontaanit lausunnot on: “Kun pääsee luvan kanssa koheltamaan” Voi turvallisesti kokeilla omia rajojaan. Kukaan ei halua omalla autolla lähteä leikittelemään, mutta nämä autot on tehty sitä varten.

EL: Miten kuvailisitte keskivertoasiakastanne?
Tyypillisesti 25-40 vuotias nainen ostaa lahjakortin miespuoliselle läheiselleen. Suurin osa kyyditettävistä on miehiä.

EL: Miten olette ajatellut kehittää palvelutarjoomaanne eteenpäin?
Kaivinkonetoiminta on yksi uudistus. Hyvinkäällä olisi sekä paikka että kalusto, ja pyydettiin järjestämään elämyspalvelu. Pääsee joko kokeilemaan tai osallistumaan “hiekkalaatikkohaasteeseen”. Profiili on vaihtumassa, yritystapahtumista kohti elämyspalveluita yksityishenkilöille. Lopella ja Hyvinkäällä. “Agripark” on uusin projekti, kaikenlaisia maatalouskoneita, esim traktorienduro ja puimuripujottelu.

EL: Miten näette elämyspalvelujen tulevaisuuden Suomessa?
Kolme vuotta alalla on näyttänyt että yrityspuolella talouden epävarmuus kasvaa, yritykset käyttävät vähemmän rahaa tämänkaltaisiin tapahtumiin, mutta silti myynti kasvaa koko ajan vähintään 20 % per vuosi. Elämyslahjan antaminen on tullut jäädäkseen. Yllättävän paljon 50- ja 60-vuotislahjan saaneita.

EL: Miten yhteistyö ElämysLahjojen kanssa on yleisesti ottaen sujunut?
Hyvää on ollut se että Elämyslahjat.fi on tehnyt sitä markkinointia mitä on odotettu. Yli puolet meidän lahjakorteista myydään heidän kautta, toiseksi suurin on meidän oma verkkokauppa. Myös muita pienempiä jälleenmyyjiä. Elämyslahjat on ollut hyvässä roolissa. Myisimme mielummin ryhmille myös, missä muut kanavat parempia. Tiettyjä haasteita toiminnan suunnittelussa, ei saada tarkkaa tietoa siitä mitä myydään ulos (onko kortti menossa vanhaksi). Ei myöskään tiedä montako Kaivinkonepuisto-korttia on myyty: parempi tieto myynnistä on tarpeen, kuukausittain ulosmyydyt lahjakortit riittäisi meille. Elämyslahjoilla on asiakaspalvelu hyvää.

EL: Onko ElämysLahjat tuonut näkyvyyttä ja myyntiä?
On tuonut kyllä.

Sivustollamme käytetään evästeitä (cookies) käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Lisätietoa evästeistä