Liikelahja yhteistyökumppanille, työkaverille tai asiakkaalle? Lue Elämyslahjojen vinkit

Minkä tahansa yrityksen keskeisiin toimintoihin kuuluu sen viestintä sisäisissä ja ulkoisissa kanavissa. Yhteyksiä pidetään yllä puhutun ja kirjoitetun sanan avulla, mutta mielestämme myös sanaton viestintä on tärkeää kaikissa kumppanuuksissa: liikelahjat kertovat arvostavasta työsuhteesta ja hyvän tahdon eleestä, jota on muuten niin vaikea pukea sanoiksi.

Millainen lahja sopii brändiinne?

Mitä haluat liikelahjallasi viestiä? Valintasi paljastaa, millaisena näet yrityksesi ja suhteesi lahjan vastaanottajaan. Tämän vuoksi moni pelaa varman päälle perinteisellä liikelahjalla, joka ei takuulla loukkaa liikesuhteita, mutta ei myöskään tuo omaa tai yrityksesi persoonaa esiin. Joissain tapauksissa kannattaa repäistä ja lahjoittaa jotain, joka painuu syvälle vastaanottajan takaraivoon ja muistuttaa, ettet pidä suhdettanne vain numeroina paperilla.

Onnistunut lahja on yksi parhaita keinoja välienne lähentämiseksi ja muistutukseksi siitä, että olet valmis tekemään töitä lämpimien suhteiden eteen. Lisäksi näytät, että välinne ovat tarpeeksi läheiset persoonallisen lahjan antamiseksi. Tämä on useimmiten helpompaa omien työkavereiden kanssa kuin mietittäessä lahjaa yhteistyökumppanille tai asiakkaalle.

Ei liene yllättävää, että mielestämme myös liikelahjaksi sopii parhaiten elämys. Mieti, haluaisitko sinä tukemaltasi yritykseltä mieluummin lahjaksi brändätyn t-paidan ja pipon, vai esimerkiksi erikoisen illallisen kiitoksena hyvästä yhteistyöstä tai huonepakopelin virkistyspäivänä työkavereiden seurassa? Ei tarvitse vastata.

Tässä ovat vinkkimme sopivan yrityslahjan hankkimiseen kunkin kohderyhmän mukaan:

Yhteistyökumppanille klassinen ravintolaillallinen

Ravintolaelämys sopii mielestämme erityisen hyvin yhteistyökumppanille, jota et vielä tunne hyvin. Jos et ole perillä vastaanottajan ruokailutottumuksista, kannattaa ruokavalion suhteen valita mahdollisimman monipuolinen vaihtoehto: sisäfileepihvi punaviinin kanssa voi kuulostaa sinusta loistavalta illalliselta, mutta ei tule lämmittämään välejänne absolutisti-vegetaristin kanssa.

Hyvä idea onkin antaa liiketuttavalle ravintolalahjakortti monipuoliseen ravintolaan, jonka menusta löytyy vaihtoehtoja moneen makuun.

Yhteistä tekemistä työryhmän virkistyspäivään 

Virkistyspäiväksi on joka kerta keksittävä uutta puuhaa, joten työntekijät osaavat odottaa ryhmähenkeä kohottavia tapahtumia. Tämän seurauksena vaatimustaso ja paineet sopivasta elämyksestä nousevat korkealle.

Perinteisesti suosittuja aktiviteetteja ovat ainakin karting, pakohuonepelit ja kuplafutis, mutta voit koetella porukan innostuneisuutta myös esimerkiksi panssarivaunusafaria, lasinpuhalluskurssia tai värikuulasotaa kohtaan.

Lahjakortti asiakkaalle – ja vain taivas on rajana

Toisin kuin työpaikan virkistyspäivän kohdalla, asiakkaasi ei yleensä osaa odottaa sinulta lahjaa, mikä saa pienenkin eleen tuntumaan suurelta lämpimien välien osoitukselta. Asiakkaat ovat tottuneet saamaan korkeintaan yrityksen brändättyjä tuotteita, kuten vaatteita ja mustekyniä, mutta todellisen eron kilpailijoihisi teet antamalla jotain täysin muuta.

Mikäli et tunne asiakastasi tarpeeksi hyvin voidaksesi valita tälle sopivaa lahjaa, on avoin lahjakortti varmin tie voittoon. Asiakas voi selata elämyksiä yli 1 300:sta vaihtoehdosta ennen lopullista valintaansa, ja mikä parasta, voit valita budjetillesi sopivan lahjakortin arvon 5 eurosta alkaen. Mikäli lahjakortti ei riitä kokonaan kattamaan asiakkaasi toivomaa elämystä, voi tämä maksaa erotuksen itse.

Toivottavasti listamme auttaa sinua tekemään hyviä päätöksiä tulevissa liiketapaamisissasi.

Hyviä bisneksiä alkavalle syksylle!
-José, Elämyslahjat