
Kuvittele hetki: olet juuri astunut sisään hotellin aulaan, matkalaukku rullaa perässäsi ja edessäsi avautuu mahdollisuuksien maailma – ehkä kyseessä on perheen yhteinen seikkailu, romanttinen viikonloppu kahdestaan tai jännittävä soolomatka uuteen kaupunkiin.
Hotelliyö voi olla elämys jo itsessään, mutta jotta kokemuksesta jää hyvä maku kaikille, kannattaa hotellietiketti ottaa haltuun. Olitpa sitten ensikertalainen tai kokenut konkari, tässä oppaassa sukellamme hotellissa käyttäytymisen saloihin – Suomesta maailman metropoleihin, hostelleista luksushotelleihin.
Peruskäyttäytymissäännöt hotellissa – Yhteispeliä muiden kanssa
Matka alkaa usein vastaanotosta, jossa kohtaat ensimmäisenä hotellin henkilökunnan. Hymy, tervehdys ja kohtelias käytös vievät pitkälle, sillä vastaanotto on hotellin sydän. Suomessa ja maailmalla on tapana esittää joko varausnumero ja/tai henkilöllisyystodistus sisäänkirjautumisen yhteydessä – passi, henkilökortti tai ajokortti käyvät useimmissa kohteissa. Lisäksi täytetään matkustajakortti, joka on tärkeä osa virallista sisäänkirjautumista.
Hotellin yleisissä tiloissa pätevät samat hyvät tavat kuin muuallakin: tervehditään, annetaan tilaa muille ja vältetään metelöintiä. Hotellin säännöt voivat vaihdella, mutta esimerkiksi hiljaisuutta (yleensä klo 22–07) tulee kunnioittaa. Jos käyttäytyminen häiritsee muita, henkilökunta voi puuttua tilanteeseen – ja pahimmillaan majoitus voi päättyä ennen aikojaan.
Sisäänkirjautuminen – Mitä odottaa ja miten toimia?
Sisäänkirjautumisaika vaihtelee hotellista riippuen, mutta useimmiten huoneen saa käyttöön klo 14–16 alkaen. Jos saavut aikaisin, voit aina kysyä mahdollisuutta aikaisempaan sisäänkirjautumiseen – joskus se onnistuu ilman lisämaksua, mutta joskus siitä veloitetaan pieni korvaus. Mikäli huone ei vielä ole valmis, ei sisäänkirjautuminen ennakkoon ole mahdollista. Myöhäinen saapuminen kannattaa ilmoittaa etukäteen, jotta huoneesi varaus ei raukea.
Vastaanotossa saat yleensä avainkortin tai fyysisen avaimen – pidä siitä hyvää huolta, sillä kadonneesta avaimesta voidaan periä maksu. Jos matkustat yhdessä läheisesi tai perheesi kanssa, heidätkin tulee rekisteröidä majoituskohteeseen.
Huoneessa toimiminen – Oma valtakunta, mutta yhteiset pelisäännöt
Kun astut huoneeseen, olet hetken ajan kuin oman valtakuntasi kuningas – mutta muistathan, että huone on vain lainassa. Huoneen siisteydestä huolehtiminen helpottaa siivoojan työtä ja takaa myös seuraavalle vieraalle miellyttävän kokemuksen. Luksushotelleissa huone saatetaan siivota useamman kerran päivässä, kun taas edullisemmissa majoituksissa siivous tehdään vain lähtiessä. Ympäristötietoisissa hotelleissa siivousta on rajoitettu, eikä useammankaan päivän vierailun aikana huonetta välttämättä siivota ollenkaan. Usein siivouksen saa kuitenkin huoneeseen pyytämällä.
Huoneessa ei yleensä saa tupakoida, ellei kyseessä ole erikseen merkitty tupakointihuone. Tupakointikieltoa rikkovalle voi napsahtaa tuntuva sakko. Minibaari ja muut herkut houkuttelevat, mutta muista, että niistä veloitetaan erikseen. Jos jotain menee rikki, ilmoita siitä reilusti henkilökunnalle – rehellisyys on hotellietiketin kulmakivi.
Kuinka pukeutua hotellissa? – Rento, siisti ja tilannetajuinen
Hotellissa pukeutuminen riippuu paljon hotellin tasosta ja tilaisuudesta. Aulassa, ravintolassa ja yleisissä tiloissa on hyvä olla vähintään siisti arkiasu – pyjama ja kylpytakki kuuluvat pääosin huoneeseen tai kylpylähotelleihin. Luksushotelleissa illalliselle saatetaan toivoa smart casual -tyyliä, kun taas hostellissa rento t-paita ja farkut riittävät mainiosti.
Spa- ja kylpylätiloissa käytetään uima-asua ja kylpytakkia, joka usein löytyy huoneesta tai on vuokrattavissa vastaanotosta. Peseytyminen ennen altaaseen menoa kuuluu hyviin tapoihin, ja pitkät hiukset kannattaa sitoa kiinni.
Hotellin ravintolassa ja aamiaisella – Nautitaan rauhassa, huomioidaan muut
Hotellin ravintolassa ja aamiaisella pätevät samat säännöt kuin missä tahansa ruokapaikassa: jonotetaan rauhassa, ei hamstrata liikaa kerralla ja annetaan muillekin tilaa. Lapsiperheiden kannattaa ohjeistaa pienimmät käyttäytymään rauhallisesti, jotta kaikilla on mukavaa.
Aamiaisen tarjoiluajat vaihtelevat, ja ruuhkaisimpina hetkinä voi joutua hetken jonottamaan. Jos haluat nauttia aamiaisen rauhassa, kannattaa suunnata paikalle heti avaamisen jälkeen tai loppupuolella. Mahdollisista erikoisruokavalioista kannattaa ilmoittaa etukäteen, jolloin henkilökunta osaa varautua.
Henkilökunnan kanssa asioidessa – Kohteliaisuus kannattaa aina
Hotellin henkilökunta on paikalla auttaakseen, joten ystävällisyys ja selkeä viestintä tekevät asioinnista sujuvaa. Jos jokin ei toimi huoneessa, kerro siitä heti – ongelmat ratkeavat yleensä nopeasti. Palautteen voi antaa myös positiivisista asioista, sillä hyvä palaute piristää henkilökunnan päivää.
Jos tarvitset lisäpalveluita, kuten myöhäistä uloskirjautumista, aamiaista huoneeseen tai matkatavaroiden säilytystä, kysy rohkeasti vastaanotosta. Useimmissa hotelleissa palvelu on joustavaa, ja henkilökunnan tehtävänä on tehdä vierailustasi mahdollisimman miellyttävä. Pieni kiitos, hymy tai vaikka ystävällinen sana jää mieleen – ja joskus se voi poikia jopa ylimääräisen yllätyksen, kuten huonepäivityksen tai myöhäisemmän uloskirjautumisen veloituksetta.
Mitä voit ottaa hotellista mukaasi – ja mitä et?
Yksi yleisimmistä kysymyksistä ensimmäistä kertaa hotellissa yöpyvällä liittyy siihen, mitä huoneesta saa ottaa mukaansa. Pienet shampoot, saippuat, suihkumyssyt ja muut kertakäyttöiset kylpyhuonetuotteet ovat yleensä vapaata riistaa – ne on tarkoitettu vieraan käyttöön ja voit pakata ne huoletta laukkuusi. Samoin tossut ovat usein tarkoitettuja asiakkaan käyttöön myös matkan jälkeen.
Sen sijaan pyyhkeet, kylpytakit, tyynyt, peitot, astiat ja muut huoneen kiinteät varusteet kuuluvat hotellille. Niiden mukaan ottaminen katsotaan varkaudeksi, ja hotellit voivat veloittaa kadonneista tavaroista. Jos ihastut vaikkapa hotellin pehmeään kylpytakkiin, kannattaa kysyä vastaanotosta – joissakin hotelleissa niitä voi jopa ostaa omaksi.
Aiheeseen liittyy: Mitä hotellista saa viedä mukanaan? Suomalaishotellit vastaavat – ”Kerran oli ruuvattu tv irti seinästä”.
Eroja hotellien välillä – Hostellista luksukseen
Hotellietiketti elää hieman hotellin tason ja maan kulttuurin mukaan. Edullisissa hotelleissa ja hostelleissa korostuu yhteisöllisyys: keittiöt, kylpyhuoneet ja oleskelutilat jaetaan muiden kanssa, joten siisteys ja muiden huomioiminen ovat erityisen tärkeitä. Yörauhaa on syytä kunnioittaa, ja omat tavarat kannattaa pitää järjestyksessä.
Luksushotelleissa palvelu on usein henkilökohtaisempaa ja muodollisempaa. Tällöin pukeutuminen ja käytös voivat olla hieman virallisempia, ja esimerkiksi tippiä saatetaan odottaa joissain maissa. Suomessa tippaaminen ei ole pakollista, mutta hyvästä palvelusta voi aina kiittää – vaikka pienellä juomarahalla.
Ulkomailla hotellietiketti voi yllättää
Matkustaessasi ulkomaille kohtaat varmasti erilaisia tapoja ja käytäntöjä. Esimerkiksi Yhdysvalloissa tippaaminen on osa hotellietikettiä, kun taas Japanissa kohteliaisuuteen kuuluu hiljaisuus ja siisteys. Euroopassa käytännöt vaihtelevat maittain, mutta perussäännöt ovat samat: kohteliaisuus, siisteys ja muiden huomioiminen.
Jos olet epävarma, miten toimia, kannattaa rohkeasti kysyä henkilökunnalta – he auttavat mielellään ja arvostavat sitä, että haluat kunnioittaa paikallisia tapoja.
Hotellielämyksiä Elämyslahjoilta – Lahjakortti avaa oven uusiin seikkailuihin
Jos hotelliyöpyminen on vielä kokematta tai haluat ilahduttaa läheistäsi unohtumattomalla lahjalla, kannattaa tutustua tarjoamiimme hotellilahjakortteihin ja majoituselämyksiin. Valikoimasta löytyy vaihtoehtoja niin romanttisille viikonlopuille, perheiden yhteisiin hetkiin kuin seikkailunhaluisille yksinmatkaajillekin. Lahjakortilla voit antaa lahjaksi paitsi majoituksen, myös mahdollisuuden kokea hotellietiketin salat käytännössä – ja ehkäpä löytää uuden suosikkihotellin kotimaasta tai maailmalta.
Yhteenveto – Hotellietiketti on avain onnistuneeseen majoitukseen
Lopulta hotellietiketin ydin on hyvin yksinkertainen: kunnioita muita, pidä huolta yhteisestä hyvästä ja käyttäydy ystävällisesti. Muista, että hotellissa olet vieraana – ja hyvä vieras jää mieleen niin henkilökunnalle kuin muillekin matkailijoille. Olitpa sitten perheen kanssa, rakkaan seurassa tai yksin tutkimassa maailmaa, onnistunut hotelliyö alkaa hyvästä käytöksestä ja päättyy iloisiin muistoihin.
Kun seuraavan kerran astut hotellin ovista sisään, voit tehdä sen luottavaisin mielin – etiketti hallussa, hymy huulilla ja seikkailu mielessä. Ja jos kaipaat inspiraatiota seuraavaan matkaasi, kurkkaa valikoimamme – ehkä seuraava unohtumaton yö odottaa jo nurkan takana!
Hyvää matkaa ja elämyksellisiä hotelliyöpymisiä!
-Essi, Elämyslahjat.fi
Lue myös: Kaupunkiloma – mitä se tarkoittaa?