Liikelahjojen uudet tuulet

Liikelahjat ovat olennainen osa liiketoimintaa. Liikelahjojen avulla luodaan ja ylläpidetään suhteita niin yhteistyökumppaneihin kuin asiakkaisiinkin. Osuvasti valittu liikelahja onkin monia muita viestintäkeinoja tehokkaampi tapa jättää yrityksestä positiivinen kuva ja pysyvä muisto.

kuumailmapallo

Liikelahjan valinta saattaa kuitenkin olla erityisen haasteellinen tehtävä: ensinnäkään lahjan saajan mieltymyksistä ei välttämättä ole varmuutta, joten liikelahjan olisi hyvä olla sellainen, joka miellyttää mahdollisimman monia. Toisaalta taas lahjan tulisi erottua joukosta ja olla tyyliltään juuri kyseisen yrityksen imagoon sopiva.

 

Elämyksellisen lahjan suosio on syrjäyttämässä tavaralahjat, sillä aineettomia lahjoja arvostetaan nykyajan tavarapaljouden keskellä. Tämä kehitys on nähtävissä myös liikelahjojen kohdalla. Ainutlaatuisen kokemuksen tarjoava liikelahja on monen mieleen ja erottuu taatusti edukseen. Koriste-esineestä tai lippalakista jää kyllä konkreettinen muisto – mutta olisiko kutkuttava illallinen pimeässä tai rentouttava melontaretki sittenkin mieleenpainuvampi liikelahja?

 

Tarpeellinen ja tyylikäs

 

Liikelahjojen antaminen on vähentynyt, mutta niiden merkitys ei suinkaan ole kadonnut. Päinvastoin, hankalassa taloustilanteessa hyvien liikesuhteiden merkitys vain korostuu. Lisäksi kun lahjoja antavia yrityksiä on entistä vähemmän, on niiden entistä helpompi jäädä lahjojen saajien mieliin liikelahjojen välityksellä. Kunhan lahjan valintaan liittyvästä epävarmuudesta selvitään, on liikelahja hyvinkin yksinkertainen ja helppo tapa edistää liiketoimintaa.

 
Liikelahjan saajaksi sopii yhteistyökumppani, asiakas tai tärkeän sidosryhmän edustajakin. Myös oman yrityksen henkilökuntaa voi palkita ja kannustaa erilaisin aineettomin lahjoin. Lahjan antaminen on tutkitusti toimiva keino jäädä lahjan saajan mieleen ja herättää tässä myönteinen mielikuva lahjan antajasta. Sitä toimivampi lahja tietenkin on, mitä mieluisammaksi saaja sen kokee.

 
Eniten liikelahjojen saajat arvostavat sellaisia lahjoja, joille on käyttöä ja joihin on panostettu. Turhia esineitä ei toivo kukaan saavansa, sillä monella tavaraa on jo valmiiksi liikaa. Sen sijaan moni kaipaa kiireisen arjen keskellä rentoutumista, jännittävää uuden kokemista tai yhdessäoloa. Elämys on liikelahja, joka ei jää kaappiin pölyyntymään. Myöskään lahjan antajan ei tarvitse kuljettaa lahjoja paikasta toiseen, kun lahjakortin saa ostettua netistä. Elämys on myös tyylikäs liikelahja, joka ei jää lahjan saajalta huomaamatta – eikä kokematta.

 

Liikelahja muokkaa yrityksen brändiä

 

Liikelahjat kuuluvat yrityksen viestintään. Se, millaisen liikelahjan yritys valitsee, kertoo yrityksen arvoista ja toimintatavoista. Liikelahjan valitseminen on siis myös tärkeä keino rakentaa yrityksen brändiä haluttuun suuntaan.

 
Liikelahjan antaminen ylipäänsä viestii sen antajan arvostuksesta lahjan saajaa kohtaan. Oli lahjan saajana sitten asiakas, liikekumppani tai oman yrityksen työntekijä, kokee hän tulleensa huomioiduksi yrityksen taholta. Jos lahja on vielä valittu hyvällä maulla ja se tarjoaa lahjan saajalle upean kokemuksen, kertoo lahja yrityksen pitävän myös lahjan saajaa tärkeänä ja ainutlaatuisena.

 
Elämyksellisen liikelahjan valinta ilmaisee sen antavan yrityksen kunnioittavan lahjan saajan hyvinvointia ja ymmärtävänsä henkisen pääoman merkityksen. Aineettomalla lahjalla voi viestiä myös ennakkoluulotonta ja innovatiivista ajattelua.

 
Lisäksi aineettoman liikelahjan antaminen voi olla ympäristöystävällinen valinta. Moni elämys tuotetaan palveluna, joka kuormittaa ympäristöä vähemmän kuin tavaroiden tuottaminen. Esimerkiksi lumisota tai pianotunti ovat ympäristöystävällisiä valintoja, ja lahjan sähköisen toimintatavan valinta pienentää ympäristöön kohdistuvaa kuormitusta entisestään. Tällaisen lahjan antamalla yritys ilmaisee suhtautuvansa vastuuntuntoisesti ympäristöasioihin.

 
Näin ollen valitsemalla liikelahjaksi tavaran sijaan esimerkiksi illallislahjakortin ravintolaan lahjan antaja voi viestittää tukevansa paikallisia ravintolayrityksiä, arvostavansa laadukasta yhdessäoloa sekä edistävänsä ekologisia arvoja.

 

Ikimuistoisin liikelahja on elämys

 

Mukavalla tavalla vietetty hetki jää mieleen pitkäksi aikaa. Esimerkiksi luonnossa liikkuminen virkistää ja antaa uusia ajatuksia, samoin arjesta irtaantuminen jännittävän elämyksen parissa. Stressaantuneelle lahjakortti hierontaan voi olla viikon pelastus, rutiinityötä tekevä tuskin heti unohtaa jännittävää huonepakopeliä. Yhteinen lasinpuhalluskurssi tai olutkoulutus työporukan kesken taas voi parantaa yhteishenkeä ja työmotivaatiota hämmästyttävällä tavalla. Jos lahjan antaja ja saaja osallistuvat molemmat elämyksen kokemiseen, uudenlaisessa tilanteessa voi syntyä uusia ideoitakin.

 
Jos lahjan saajan mieltymyksistä ei ole varmuutta, ääripäitä kannattaa välttää liikelahjan valinnassa. Liikelahjoiksi valitaankin mieluusti jotakin uutta ja jännittävää tarjoavia kokemuksia, joihin kuitenkin lähes kaikki voivat osallistua. Kätevä vaihtoehto on tietysti myös ElämysLahjojen arvolahjakortti, jonka saaja voi käyttää kortilla olevan arvon mihin tahansa elämykseen. Lahjavaihtoehtoja on satoja, joten jokainen löytää joukosta varmasti jotakin itselleen sopivaa.

 
Suosittuja liikelahjoja ovat ruokaan ja juomaan liittyvät elämykset: suklaa– ja kahvimaistelut, viinikurssit, illallinen pimeässä sekä ravintolalahjakortit. Nämä ovat nautinnollisia matalan kynnyksen kokemuksia, joissa kuitenkin pääsee pois arkipäivän rutiineista. Ruokaelämykset ovatkin loistavia yhteishengen nostattajia ryhmille, jotka arvostavat rentoa ja hauskaa yhdessäoloa.

 
Toisen suosittujen liikelahjojen ryhmän muodostavat erilaiset ajokokeilut, kuten ralli– tai kartingajo sekä Ferrari-ajoelämys. Näissä osallistujana voi olla vain yksi lahjan saaja tai koko työporukka. Ajoelämykset tuulettavat ajatuksia ja antavat uutta virtaa niin liikesuhteille kuin työmotivaatiollekin.

 
Useammalle hengelle sopivia lahjoja ovat muun muassa seikkailupuistot sekä tanssi- ja joogatunnit. Viime aikoina suurta suosiota ovat saavuttaneet erilaiset huonepakopelit, joita löytyy jo useasta kaupungista ympäri Suomen. Nämä pelit ovat oiva mahdollisuus rakentaa tiimihenkeä ja kehittää luovaa ajattelua mukaansatempaavalla tavalla. Tai uskaltaisitko kenties kutsua liikekumppanisi murhaavalle illalliselle?

 

Liikelahjan etsijän muistilista

 

  • Eniten arvostetaan hyödyllistä lahjaa, joka ei jää käyttämättä
  • Päätä, mitä haluat lahjalla viestiä
  • Valitse, mitä lahjan saaja kaipaa: jännitystä, rentoutumista vai uusia taitoja
  • Pohdi, voisiko yhdessä koettua elämystä hyödyntää esimerkiksi ideoinnissa

 

– Tuuli, elämyskirjoittaja

 

Comments

comments