Taas uusi syy panostaa enemmän elämyksiin kuin tavaraan – odottamisen ilo

Blogi

Amerikkalainen psykologi Leaf Van Boven tuli jo vuonna 2003 siihen tulokseen, että asioiden tekeminen lisää onnellisuutta enemmän kuin asioiden omistaminen (Leaf Van Boven: To Do or to Have? That is the Question). Nykyään monet ovat jo huomanneet, että rahan käyttäminen lomamatkaan ja uusiin kokemuksiin tuo pitkäaikaisemman ilon ja tyydytyksen tunteen kuin saman rahan laittaminen aineellisiin hankintoihin. Onnellisuustutkimuksen kehittyessä yhteys tekemiemme taloudellisten valintojen ja henkisen hyvinvointimme välillä selkeytyy päivä päivältä, ja auttaa meitä rakentamaan maailmasta konkreettisesti onnellisemman paikan elää.

 

Kokemuksellisiin ja aineellisiin hankintoihin liittyvät onnellisuudentunteet eivät eroa ainoastaan hankintahetken osalta, sillä tutkimusten perusteella on olemassa toinenkin ero: ostohankintaa edeltävä tunnetila. Psykologian professorin Thomas Gilovichin johtamassa amerikkalaistutkimuksessa kuluttajilta kysyttiin, miltä heistä tuntui, kun he ajattelivat lähitulevaisuudessa suunnitteilla olevia aineellisia ja kokemuksellisia hankintoja. Samantyylinen erillinen tutkimus tehtiin myös 2 226 aikuiselle iPhonen välityksellä. Ihmisiä pyydettiin miettimään, herättikö hankinnan ajatteleminen heissä innostuneisuutta, kärsimättömyyttä, tai jännitystä. Tutkimuksen toisessa vaiheessa tutkimukseen osallistuneilta kysyttiin, miltä heistä tuntui sillä hetkellä, kun he seisoivat esimerkiksi tavaratalon kassalla tai teatterin lippujonossa odottamassa hankkimaansa tuotetta.

 

Kaikki tutkimukset osoittivat yksiselitteisesti, että kokemuksellisten hankintojen ajatteleminen ja tekeminen herättää ihmisissä enemmän innostuneisuutta ja onnellisuuden tunnetta kuin tavarahankinnat riippumatta siitä, minkä hintaisesta tuotteesta on kyse. Tutkimuksissa kävi ilmi myös se, että odottamisen ilon lisäksi ihmisten käyttäytyminen ja yleinen tunnelma ostotilanteessa poikkesivat toisistaan elämysten eduksi. Esimerkiksi huvipuiston lippujonossa ihmiset kokivat olonsa onnellisemmiksi ja käyttäytyivät paremmin kuin seistessään kaupan kassajonossa. Tutkimusten merkitys yhteiskunnalle on Gilovichin mukaan se, että tulosten perusteella yleistä hyvinvointia voidaan edistää tarjoamalla ihmisille elämyksiä antavaa infrastruktuuria, kuten rakentamalla lisää puistoja, rantoja, ja ulkoilualueita.

 

Teksti: Hilkka Latti
Alkuperäinen artikkeli: http://qz.com/255963/another-reason-to-spend-money-on-experiences-rather-than-things-the-positive-benefits-of-anticipation/