Liikelahjakulttuurin ytimessä – miksi elämys on yhä suositumpi liikelahja?

elämys on suosittu liikelahja

Elämykset ovat liikelahjatrendien uusin suunta. Liikelahjakulttuuri on ollut olemassa jo pitkään, mutta elämykset liikelahjoina ovat vielä verrattain tuoreita. Aineettomat lahjat ja elämykset kuuluvat nykyaikaisen ja vastuullisen yrityksen lahjakulttuuriin.

Nykypäivänä ihmiset arvostavat asioiden kokemista asioiden omistamisen sijaan. Erityisesti milleniaalit ja Z-sukupolvi arvostavat enemmän kokemuksia. On siis kaikin puolin järkevää, että myös liike-elämässä otetaan tämä huomioon.

Mikä on liikelahjojen antamisen ydin?

kiitoslahja työntekijälle

Liikelahjojen ytimenä on kiittäminen, palkitseminen ja muistaminen. Liikelahja voidaan antaa esimerkiksi kiitoksena pitkästä yhteistyökumppanuudesta tai palkintona työntekijän onnistumisesta. Työntekijöille tai yhteistyökumppaneille ei haluta työntää lahjaksi tavaraa, jota he eivät edes halua tai tarvitse.

Nyt onkin siis jo korkea aika luopua kukkakimpuista, suklaalevyistä, kelloista ja kristallimaljakoista liikelahjoina. Kukkakimppu kestää noin viikon. Suklaa saattaa kestää parhaassa tapauksessa vain yhden päivän. Kello tai kristallimaljakkokaan ei kestä ikuisesti. Muistot kuitenkin säilyvät aina.

Miksi elämyksellinen liikelahja on ohittanut perinteisen tavaralahjan?

Tämän muutoksen taustalla on lukuisia erilaisia syitä. Olemme maininneet syistä jo kaksi: ihmiset arvostavat asioiden kokemista asioiden omistamisen sijaan ja elämyksen tarjoamat muistot säilyvät ikuisesti. Elämykset myös auttavat rakentamaan ihmissuhteita, sillä elämyksistä voi nauttia vaikkapa yhdessä puolison, työkaverin, perheen tai lasten kanssa.

Elämyksellinen liikelahja saa erottumaan joukosta. Elämyslahjat eivät enää ole niin harvinaisia, mutta ne ovat erityisiä. Mikä olisikaan parempi tapa erottua joukosta, kuin antaa lahjaksi työntekijöille jotain erityistä. Elämyslahja avaa jännittävän uuden maailman liikelahjan saajalle: hän ei ehkä koskaan ole hypännyt tandemhyppyä tai kokeillut rentoutuskelluntaa, mutta nyt hän pääsee kokeilemaan sitä.  

uusia kokemuksia liikelahjaksi

Mitkä ovat suosituimpia elämyksellisiä liikelahjoja?

On olemassa monia erilaisia kokemuksia, joita voi antaa liikelahjaksi. Elämyslahjojen valikoimasta löytyy jo yli 1500 elämyslahjaa, joten valinnanvaraa todella on.

Tässä ovat suosituimpia liikelahjoja eri kategorioista:

  • seikkailu – kalliokiipeily, laskuvarjohyppy, koskenlasku, varjoliito, melonta ja seikkailupuisto
  • ajaminen – ajoelämys superautolla, rallikyyditys ja Formula-kyyditys
  • gourmet – illallinen pimeässä, ravintolalahjakortti ja kolmen ruokalajin menu
  • hauskanpito – Shitty Dinner, huonepakopeli, minigolf, kirveenheitto, virtuaalipeli ja teemapuisto
  • ruoka ja juoma – kokkikurssi, panimovierailu, drinkkikurssi ja kahvitasting
  • hemmottelu – kylpyläkäynti, kauneushoito, jooga ja hieronta
  • matkailu – romantiikkapaketti, kylpyläloma ja yöpyminen lasi-iglussa
  • musiikki – soittotunti, Rockway-jäsenyys ja karaoke.

Siirtyminen enemmän toimintaan perustuviin ja elämyksellisiin liikelahjoihin on jo tapahtunut. Elämyslahjat eivät ainoastaan ole muodissa, vaan ne ovat tätä päivää. Vanhasta liikelahjakulttuurista, jossa yrityksen logolla varustetut tavarat ovat olleet keskiössä, ollaan siirrytty pois.

Joten älä siis pelkää antaa elämyksellistä liikelahjaa, vaan omaksu nykypäivän liikelahjakulttuuri. Työntekijäsi ja yhteistyökumppanisi kiittävät sinua varmasti!

-Essi, elämyslahjat.fi

Piditkö tästä artikkelista? Lue myös Katri kertoo räätälöidyistä liikelahjapaketeista – personoitu liikelahjaidea.