Tommin tarina: Perunapellolta elämysmarkkinointiin

img-20180204-wa0003

Tommi on Elämyslahjojen digimarkkinointipäällikkö ja työskennellyt kanssamme jo vuodesta 2013 lähtien. Haastattelimme nyt itsensä haastamisesta nauttivaa Tommia ja pohdimme, mikä Elämyslahjoissa viehättää ja ajaa häntä työssään eteenpäin.

Miten Elämyslahjojen taipaleesi on tähän mennessä kulkenut?

”Olin aluksi Elämyslahjoilla harjoittelussa ja digitaalisen markkinoinnin kurssilla, ja ihastuin sitten siinä digimainontaan. Aluksi vastasin hakukoneoptimoinnista ja kirjoitin sisältöä, mutta homma kasvoi ja piti palkata uusia työntekijöitä. Rupesin vetämään pientä tiimiä ja siinä se rooli sitten kehittyi.

”Mä oon vähän semmonen että janoan uusia haasteita, niin siirryin tekemään Facebook-markkinointia. Käytin siihen verta, hikeä ja kyyneleitä, pari vuotta painettiin kovasti töitä ennen kun alkoi tuloksia näkymään. Määrätietoisuus on yks mun vahvuuksista ja se kannatti. Tänä vuonna oon taas uusien työntekijöiden ansiosta pystynyt tekemään semmosia asioita, mitä ei aiemmin ehtinyt.”

Suosikkielämyksesi?

”Suosikkielämykseni on illallinen pimeässä, suosittelen ehdottomasti. Todella erilainen ravintolaelämys, hyvät ruoat ja sä syöt pimeessä, se on niin vaikeeta! Haarukan ja veitsen käyttö on ihan mahdotonta, mä kaavin ruoan kädellä suuhun suoraan lautasen reunalta, se oli muuten ihan mahdotonta. Muutkin söi ihan miten sattuu, kauhee kilinä kuulu ja oli hauskaa. Sitä fiilisteli jokaista palaa ja miltä se maistu. Oli kokemus, et miten sen ruuan saa suuhun ja ruoka-annoksissa oli paljon kerroksia.

”Meidän äiti täytti joku aika sitten sitten 50 vuotta, me järjestettiin sillon porukoille tyttöystävän kanssa kotona oma illallinen pimeässä. Laitettiin yks huone ihan kokonaan pimeäksi, niillä oli huivit silmien edessä. Oli tosi paljon järjestämistä et saatiin huone pimeäksi, ja tarjoileminen oli tosi vaikeeta, ei meillä ollut mitään pimeänäkölaseja. Piti myös rakentaa esteitä, ettei huoneeseen tulis liikaa valoa kun ovi aukee. Oli tosi haastavaa tarjoilla säkkipimeessä ja antaa juotavaa. Mitään ei kaatunut, ihme kyllä.”

karting elämyslahjat
Ilkka ja Tommi lähdössä radalle.

Oletko käynyt testaamassa monia muita elämyksiä? Millaisista elämyksistä tykkäät?

”Joo, oon mä niitä jonkin verran käyny testaamassa. Turussa illallinen pimeässä -loungen lisäksi oon ollut ajamassa kartingii ja kahdessa pakohuonepelissä. Pääkaupunkiseudulla oon käyny testaamassa hevosratsastusta, Cantina Westissä oon käynyt syömässä. Tallinnassa kävin isolla rahalla rakennetussa kauhuelämyksessä, jossa kerrotaan Tallinnan historiaa interaktiivisen tarinan kautta, ja ravintolassa kävin syömässä hyvää villisikaa.

”Mulle se suurin elämys on kuitenkin tehdä tätä digimarkkinointii ja haastaa itseään, kyl mä tykkään istuu tääl tietokoneen takana naputtelemassa.

”Joskus mä halusin kokeilla benjiä ja laskuvarjohyppyä, mut ne ei kyl enää kiinnosta. Mä tykkään matkailla, käydä ulkomailla ja kokee uusii kulttuureja. Opiskeluaikana käytin kaikki rahat matkailuun, niistä ei tullut materiaa mutta tuli henkistä pääomaa. Tykkään kans käydä tyttöystävän kanssa ravintolassa syömässä. Emmä semmosta extreme-hommaa enää hae, se oli 10 vuotta sitten. Oon ehkä vähän rauhottunut sillä saralla.”

Mikä tekee Elämyslahjoista sinulle hyvän työpaikan?

”Itsenäisyys. Tämä on mukava työpaikka, saa haastaa itseään. Elämykset itsessään on semmosta itsensä haastamista, kuten vaikka benjihyppy, digimarkkinoinnin saralla saa samalla tavalla haastaa itseään. Tää on itsestä kiinni, ja se tekee Elämyslahjoista hyvän paikan työskennellä. Tääl on mukavia ihmisiä kans töissä, joiden kanssa keskustelen erilaisista asioista.”

flowpark Tommi
Tommi Turun Flowparkissa.

Mikä motivoi sinua työssäsi?

”Aamun aloituksessa mua motivoi erilainen työpäivä: neljä muuta aamua olen markkinointitoimistossa, niin siellä on tosi hektistä. Täällä mulle on tosi selkeetä mitä teen ja pystyn tekemään ne paljon huolellisemmin. Mulle on tärkeetä se, että teen työpäivän aikana niitä asioita, joilla on kaikkein isoin vaikutus. Tässä pystyy ite oppii uutta ja samalla Elämyslahjat hyötyy siitä.

”Sillon kun 13-vuotiaana menin perunapellolle painamaan, nii ai että oli raskasta. Näin myöhemmin kiitän kovasta koulusta, sen jälkeen oli helppo mennä myyntihommiin. Joku sano että on raskasta, myin lasia, ei mun mielestä. Sen jälkeen menin torille myyjäksi, oli taas kova työtahti, mutta oli se lepposta verrattuna siihen perunapeltohommaan. Sit mä menin töihin pankkiin, siellä työtahti oli semmonen että mä saavutin kaikki myyntitavoitteet, kävin koulutukset, menin jäätävällä vauhdilla eteenpäin, oli niin iisiä olla pankissa koska oli ollut kovia työpaikkoja alla.

”Elämyslahjatkin oli kovaa kaks ekaa vuotta ja välillä olin aivan loppu. Kolmantena vuonna tilanne muuttu ja mä oon saavuttanut semmosen pisteen, että oon tän homman päällä, tässä on helppo olla. Mä oikeesti rentoudun tekemällä näitä hommia.”

Entä motivoiko elämysten ilosanoman levittäminen?

”Välillä mä kyllä unohdun tänne numeroiden taakse. Kun tulee myyntii, nii mä motivoidun siitä. Mut mun mielestä meissä jokaisessa asuu pieni hyväntekijä ja on toikin semmosta maailmanparantamista, että ostetaan elämyksiä ja käydään jossain syömässä eikä osteta tavaraa nurkkiin. Mut se on ehkä semmosta pienen ongelman fiksaamista, isomman fiksaaminen on sitten vaikeeta.

”Mut oon kyllä nyt lähiaikoina huomannut, että pienen ihmisen teko vaikuttaa: jos jotkut yksittäiset ihmiset rupee puhuu että kasvisruokavalio on hyväksi ympäristölle, niin siitä tulee massa-aalto. Yksittäisten ihmisten teoista ne asiat lähtee. Ehkä se ois hyvä, että ostetaan vähemmän tavaraa. Se saattaa olla yks piilevä syy, miks mä oon tässä.”

Uskotko, että Elämyslahjoilla voisi olla muuttavaa vaikutusta suomalaisiin?

”Uskon kyllä, että voi olla vaikutusta kulutuskäyttäytymiseen, mehän ohjataan ihmisiä käyttämään palveluita tuotteiden sijaan. Me tuetaan pienyrittäjyyttä, tuodaan näkyvyyttä niiden tarjontaan ja tehdään ostoprosessi helpoksi. Ihmiset tekee palveluita, palvelut tuo töitä – tuotteita tekee robotit ja ne on tehtaissa tehotuotannolla. Pidetään työpaikkoja ja rahat Suomessa, niin siinä mielessä tää on hienoa toimintaa.”

– José, Elämyslahjat