Tieteellisesti todistettu: elämykset lisäävät onnellisuutta

Liity joukkoomme lisäämään onnellisuutta!

Me kaikki etsimme onnea.

Olemme täällä Elämyslahjoilla liiketoiminnassa, joka tuottaa onnellisuutta: tulemme töihin joka päivä tajuten, että yön aikana ihmiset ympäri maailmaa ovat lahjoittaneet elämyksiä toisilleen sekä jakaneet onnellisuutta ympäri planeettaa. Mikä tunne!

Meillä on missio: muuttaa lahjan antamisen kulttuuria

Siirrytään pois materiaalisista asioista, vähennetään kulutusta ja tuodaan aitoa onnellisuutta rakkaillemme.

Muistele sitä, mitä sait syntymäpäivälahjaksi viisi vuotta sitten?
Mieti nyt aikaa, jolloin sinulle annettiin uusi elämys?

Elämysten kokemisen maagisuus on siinä, että elät koetun elämyksen uudelleen ja uudelleen sen jälkeen, kun olet kokenut sen ensi kerran. Kuuden kuukauden kuluttua tuskin todennäköisesti puhut uudesta tavarasta tai laitteesta, kun taas kokemuksesta tulee tarina. Tarina, jonka voit kertoa uudestaan ja uudestaan.

Entä se tiede tämän kaiken takana?

Kaksi psykologia, Leaf Van Boven ja Thomas Gilovich, järjestivät vuonna 2003 ensimmäisen empiirisen testin elämysten ostamisen vaikutuksista aineellisiin hyödykkeisiin, ja kuinka nämä ostot vaikuttavat onnellisuuteen. Tulokset osoittivat, että lähes kaikissa tapauksissa kokeelliset ostot johtivat yleiseen tyytyväisyyteen.

Monien lisätutkimusten jälkeen tutkijat päättelivät, että elämykset tuovat ihmisille onnellisuutta neljästä syystä:

1. Uusilla kokemuksilla on taipumus edistää ihmisen itsetuntoa

Yksi tapa määritellä itsesi muille on omaisuuden osoittaminen ulospäin. Tämä voi johtaa näkyvien (materiaalisten) tuotteiden liialliseen kulutukseen. Nämä aineelliset tavarat ovat tarpeen vain näyttelyihin.

Toisaalta kokemukset elävät muistoissamme ja tarinoissamme, toisin sanoen ne ovat jossain “täällä” (Frank). Niistä tulee osa omaelämänkertaamme ja siten osa meitä. Lainaten Carteria ja Gilovichia, olemme melko kirjaimellisesti kokemusten summa. Emme ole, riippumatta siitä, mitä me materialistit saatamme olla, omaisuuden kokonaismäärä.

2. Kokemuksilla on taipumus yhdistää kuluttaja muihin ihmisiin, kuin materiaalisilla tavaroilla.

Ostamalla kokemuksia aineellisten asioiden sijaan saat kaksinkertaisen bonuksen - itse kokemuksesta ja siitä, joka syntyy jakamalla kokemus muille. On nautinnollista jakaa kokemuksia perheen, ystävien tai jopa tuttavien kanssa - on mahdollista, että kokemuksen yhdistämisen jälkeen näistä tuttavista voi jopa tulla ystäviäsi.

Arvostetun kokemuksen jälkeen ihmiset todennäköisemmin puhuvat siitä, pikemminkin kuin omaisuudestaan. Ensinnäkin siksi, että eletyt kokemukset tuottavat parempia tarinoita. Toiseksi, ihmiset nauttivat tarinoiden kuulemisesta todellisten kokemusten pohjalta, kuin uuden käsilaukun tai älypuhelimen toiminnoista.

Viimeiseksi, jos löydät henkilön, jolla on ollut sama kokemus kuin sinulla - ei välttämättä samanaikaisesti - on todennäköistä, että näet kyseisen henkilön suotuisammin. Pelkästään tieto siitä, että joku teki samanlaisen matkan jollain syrjäisellä paikalla, tai koki jonkin vastaavan seikkailun, pyrkii luomaan vahvemman sidoksen.

Mitä tapahtuu, jos et osta kokemusta itse, vaan saat sen lahjaksi?

Chanin ja Mogilnerin tekemän tutkimuksen mukaan vastaanottajien tunteissa ei ole eroa elämyksellisen tai aineellisten lahjojen vastaanottamisen yhteydessä. Vastaanottajat tuntevat olonsa kuitenkin tunteellisemmiksi käyttäessään elämyksellisiä lahjoja, jotka johtavat vahvempaan siteeseen tai suhteeseen lahjanantajaan.

Suoritetut kokeet ovat myös osoittaneet, että elämykselliset lahjat parantavat suhteiden lujuutta paremmin kuin aineellisten hyödykkeiden antaminen riippumatta siitä, kokevatko lahjan antaja ja vastaanottaja lahjan yhdessä. Kokemus luo voimakkaampia tunteita, jotka suuntautuvat parantamaan vastaanottajan ja lahjanantajan välistä suhdetta. Siksi kokemuksellisten lahjojen antaminen on näin ollen erittäin tehokas tapa prososiaaliseen kulutukseen.

3. Elämyksiä koetaan ja arvioidaan enemmän yksilöllisellä tasolla

Kokemuksia ja elämyksiä on vaikeampi vertailla, ja niitä arvioidaan omalla yksilöllisellä tasollaan, ja vähemmän siten, miten niitä verrataan muihin samantyyppisiin ostoksiin. Yksinkertaisesti sanottuna saatat pitää uudesta autostasi, kunnes huomaat, että ystäväsi osti paremman, mutta rakastat silti sitä upeaa konserttia, jossa kävit, vaikka ystäväsi menisi kuulemaan vieläkin kuuluisampaa esiintyjää. (Carter, Gilovich).

4. Kokemukset ovat avoimempia positiiviselle tulkinnalle

Todella tärkeä asia, joka muistetaan elämyksistä, on se, että ne tarjoavat aina nautinnon jälkikäteen. Vaikka se ei olisi tuolloin ollut erityisen miellyttävää, kuten esimerkiksi patikointi sateessa - jälkikäteen yleinen kokemusta muistellaan hyvällä. Itse asiassa sateinen loma voi kuulostaa painajaiselta, mutta ehkä se tarjosi sinulle mahdollisuuden viettää enemmän aikaa perheen kanssa tai tutustua paremmin kumppaniisi.

Olemme todennäköisesti pahoillamme materian ostamisesta ja yhtä todennäköisesti pahoittelemme elämyksen ostamatta jättämistä. Toisin sanoen kyse on ostajien katumuksesta versus käyttämättä jääneistä mahdollisuuksista.

Lisäksi psykologit huomauttavat vielä yhdestä seikasta, siitä, kuinka kokemukset loivat enemmän onnellisuutta - kun asiaa mietitään taaksepäin. Kokemukset luovat miellyttävän odotusjakson. On mielenkiintoista odottaa kauan odotetun elokuvan alkua, kuin odottaa kengän korjauksesta tuloa. Se tarkoittaa, että kokemus voi tuoda sinulle onnellisuutta tai onnellisia tunteita ennen kokemuksen syntymistä, sen aikana ja sen jälkeen (Van Boven).

Kokemuksemme tekevät meistä niitä, keitä olemme, joten miksi et keräisi niin montaa elämystä matkasi varrelle kuin pystyt?

Lahjoita muisto, joka kestää eliniän - Anna tarinoita, älä tavaraa!

Kehittääksemme lahjahakuasi, käytämme evästeitä statistisiin ja markkinoinnillisiin tarkoituksiin. Lue lisää rekisteriselosteestamme.