Elämyslahjojen historia

Elämyslahjat on osa kansainvälistä ActivityGifts-konseptia, joka toimii kahdeksassa maassa: Liettuassa, Latviassa, Puolassa, Ruotsissa, Englannissa, Meksikossa, Virossa ja Suomessa. Alun perin konsepti on lähtenyt liikkeelle Baltian maista. Tämän jälkeen laajeneminen jatkui Pohjoismaihin ja Englantiin. Viimeisin mukaan tullut maa eli Meksiko löytyy jo toiselta puolelta maailmaa. Konseptin perustaja on liettualainen Linas Ceikus, joka perusti yrityksen vuonna 2006. Toiminta aloitettiin Suomessa vuonna 2010 ja Suomi oli viides maa, johon konseptin verkkokauppa perustettiin. Elämyslahjat.fi tarjoaa yli 1000 elämystä Suomessa ja ulkomailla (vuoden 2016 tieto). Tällä hetkellä Elämyslahjat on Suomen suurin elämyksiä myyvä verkkokauppa.

Toiminta

Yrityksen missio on muuttaa lahjan antamisen kulttuuri tavaroista aineettomiin elämyslahjoihin. Liikeideana on kerätä eri palveluntarjoajien elämyksiä Elämyslahjat-verkkosivulle, josta asiakkaat voivat ostaa elämyslahjakortin. Elämyslahjojen tarjoamat elämykset jakaantuvat lento-, hemmottelu-, vesi-, kurssi-, ajo-, loma- ja ruokaelämyksiin. Elämyslahjojen pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Elämyslahjoilla on verkkokaupan lisäksi myyntipiste Kampin sekä Itiksen kauppakeskuksessa Helsingissä. Yritys työllistää tällä hetkellä noin 15 henkilöä. Työtehtävät jakautuvat johtamiseen, markkinointiin ja tuotteiden hankintaan.

Elämyslahjoilla on yksi oma konsepti, Illallinen pimeässä, joka on lanseerattu Suomessa vuonna 2013. Illallinen pimeässä on osa Dinner in the Dark -konseptia, joka toimii Puolassa, Latviassa, Liettuassa ja Virossa. Suomessa Illallinen pimeässä -konseptia tarjoavat yhteistyöravintolat ovat Tampereella ravintola Tiilihovi, Helsingissä Katajanokan Kasino sekä ravintola Sipuli, Turussa Brahen Kellari, Jyväskylässä ravintola Harmooni sekä Oulussa ravintola Hugo. Perinteisesti illallisen isännöi näkörajoitteinen henkilö. Elämyslahjat on Suomen virallinen jälleenmyyjä kansainvälisessä Dinner in the Sky -konseptissa, jossa illallistetaan 50 metrin korkeudessa. Elämyslahjat on lisäksi toteuttanut Veripalvelun kanssa yhteistyössä kampanjan "elämyksenä verenluovutus". Kampanja tarkoituksena on lisätä tietoutta verenluovutuksesta ja kannustaa tähän mahdollisuudella voittaa elämyslahja.

Lahjakulttuurin muutos

Elämyslahjojen mission onnistumisesta, muuttaa lahjan antamisen kulttuuri tavaroista aineettomiin lahjoihin, on nähtävissä nähtävissä merkkejä. Jo vuonna 2008 Turun Sanomien artikkelissa arvioitiin, että elämyslahjat kuten kylpylälomat ovat tulossa muotiin tavaralahjojen sijasta. Lisäksi Matkahuollon vuonna 2013 suorittamassa kyselyssä joululahjaksi toivotaan yhä enemmän elämyslahjoja. Etenkin naiset arvostavat elämyksellisyyttä.

On tärkeää tuoda ilmi elämyksellisiin lahjoihin liittyvää kulttuuria ja tarjota nettisivustoja ja kauppoja, jotka lisäävät tietoutta elämyslahjoista ja myyvät niitä. Elämyslahjat pyrkii toteuttamaan tätä muun muassa yhteistyössä bloggaajien kanssa. Etelä-Suomessa elämyslahjoja annetaan kaikkein eniten. Eteläsuomalaisten lisäksi elämyksiä toivovat paljon myös länsisuomalaiset. Länsi- ja Etelä-Suomessa lahjojen yllätyksellisyyttä myös arvostetaan muuta maata enemmän. Tämä lisää haasteita lahjan antajille ja niitä tarjoaville elämyslahjaliikkeille.

Elämykselliset lahjat

Elämyksellisen lahjojen tarkoitus on tarjota vaihtoehto tavaralahjoille. Suurin osa valikoiman elämyslahjoista sijoittuu pääkaupunkiseudulle. Elämyksiä löytyy kuitenkin ympäri Suomea esimerkiksi Tampereelta ja Turusta löytyy molemmista yli 50 elämyksen valikoima (2014). Elämykset jakautuvat sesonkiluontoisiin ja ympärivuotisiin. Talvisesonkiin kuuluvat vahvasti hemmottelu-, ruoka- ja kauneuselämykset, kun taas kesäkauteen kuuluvat vesielämykset kuten Flyboard. Yllättävän poikkeuksen tekee kuumailmapallolento, jota järjestetään myös talvella.

Yhä enemmän merkkipäivät ja tapahtumat koostuvat elämyksistä ja hetkistä, jotka jäävät todella mieleen. Elämyslahjojen antaminen korostuu esimerkiksi hää- ja polttarilahjoina. "Polttarit eivät ole enää sitä, että puetaan sulhanen tai morsian hassusti ja mennään kaupungille pyörimään, vaan enemmän tehdään aktiviteetteja", kertoo Elämyslahjojen asiakaspalvelija Tommi Jantunen Helsingin Sanomien haastattelussa.

Sivustollamme käytetään evästeitä (cookies) käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Lisätietoa evästeistä